ΔΕΔΔΗΕ: Πάνω από 1,3 εκατ. νοικοκυριά και επιχειρήσεις διαθέτουν πλέον «έξυπνους» μετρητές – Τα επόμενα βήματα

Με γρήγορο ρυθμό προχωρά ο ΔΕΔΔΗΕ στην αντικατάσταση των παλαιών μετρητών με νέους, «έξυπνους» μετρητές, ένα έργο που χαρακτηρίζεται κομβικό για τον εκσυγχρονισμό του δικτύου και τη λειτουργία της αγοράς ρεύματος.

Στόχος του έργου είναι έως το 2030 να έχουν αντικατασταθεί όλοι οι συμβατικοί μετρητές χαμηλής τάσης, δηλαδή περίπου 7,7 εκατομμύρια παροχές. Ήδη περισσότερα από 1,3 εκατ. νοικοκυριά και επιχειρήσεις σε 58 γενικές περιοχές σε όλη τη χώρα διαθέτουν έξυπνο μετρητή, ενώ εκτιμάται ότι έως το τέλος του 2026 πάνω από το 30% των ενεργών παροχών θα έχει αναβαθμιστεί.

Όπως ανέφερε χθες Δευτέρα σε εκδήλωση της ΡΑΑΕΥ στη Θεσσαλονίκη ο διευθυντής Έρευνας και Καινοτομίας του ΔΕΔΔΗΕ Γεώργιος Λούκος, ο Διαχειριστής προχωρά σε ένα από τα μεγαλύτερα έργα ψηφιακού μετασχηματισμού στην Ελλάδα. Παράλληλα, χαρακτήρισε «εντυπωσιακή» τη μέχρι σήμερα πρόοδο, τονίζοντας ότι από περίπου 85.000 «έξυπνους» μετρητές το 2019, ο αριθμός τους θα ξεπεράσει έως το τέλος του έτους το 1,5 εκατομμύριο, καταμετρώντας πλέον πάνω από το 60% της καταναλισκόμενης ενέργειας της χώρας.

Οι νέες συσκευές επιτρέπουν την καταγραφή κατανάλωσης σε πραγματικό χρόνο, καταργώντας τα «έναντι» τιμολόγια. Οι καταναλωτές αποκτούν πρόσβαση σε αναλυτικά ιστορικά δεδομένα, δυνατότητα δυναμικής τιμολόγησης και συμμετοχή σε προγράμματα εξοικονόμησης και μετακύλισης κατανάλωσης.

Η αλλαγή αυτή δεν περιορίζεται μόνο στα νοικοκυριό, αλλά δημιουργεί τις βάσεις για μια αγορά όπου οι καταναλωτές μπορούν να γίνουν και παραγωγοί – αξιοποιώντας φωτοβολταϊκά, μπαταρίες και ηλεκτροκίνηση.

Η υλοποίηση των έξυπνων μετρητών ανοίγει την πόρτα σε περισσότερους συμμετέχοντες. Οι εταιρείες ενεργειακών υπηρεσιών (ESCOs) και οι φορείς σωρευτικής εκπροσώπησης (ΦΟΣΕ) θα έχουν τη δυνατότητα να προσφέρουν νέες υπηρεσίες και προϊόντα, ενισχύοντας τον ανταγωνισμό.

Παράλληλα, η μείωση των τεχνικών και μη τεχνικών απωλειών –όπως οι ρευματοκλοπές– αναμένεται να μειώσει το κόστος και να βελτιώσει την αποδοτικότητα του δικτύου.

Για τον ΔΕΔΔΗΕ, το έργο σημαίνει μια πλήρη ψηφιοποίηση του δικτύου. Απομακρυσμένες λειτουργίες όπως μετρήσεις, διακοπές και επανασυνδέσεις, καθώς και η έγκαιρη διάγνωση βλαβών, αναμένεται να μειώσουν σημαντικά τις λειτουργικές δαπάνες και να βελτιώσουν την αξιοπιστία.

Οι έξυπνοι μετρητές ανοίγουν τον δρόμο για μια νέα γενιά υπηρεσιών, όπως:

  • Δυναμική και πολυζωνική τιμολόγηση
  • Demand response με κίνητρα για μετατόπιση κατανάλωσης
  • Υποστήριξη ηλεκτροκίνησης, ακόμα και με τεχνολογία Vehicle-to-Gridο (V2G)
  • Απομακρυσμένη διαχείριση παροχών και ταχύτερη αποκατάσταση βλαβών
  • Επέκταση της τεχνολογίας σε άλλους τομείς, όπως η ύδρευση και το φυσικό αέριο, μέσω της θύρας P2 των μετρητών.

Η τεχνολογία ήδη δοκιμάζεται πέρα από τον χώρο της ενέργειας. Σε πιλοτικά έργα με την ΕΥΔΑΠ και την ΕΥΑΘ, έξυπνα υδρόμετρα συλλέγουν ωριαία, κρυπτογραφημένα δεδομένα κατανάλωσης νερού, ανοίγοντας τον δρόμο για μια νέα εποχή και στις υπηρεσίες ύδρευσης.

Το πιλοτικό πρόγραμμα της ΕΥΔΑΠ στο Παλαιό Φάληρο γίνεται σε ένα δίκτυο διανομής νερού κλειστού βρόγχου σε 403 κτίρια με 2.719 ηλεκτρονικά υδρόμετρα με ωριαίες μετρήσεις νερού μέσω της υποδομής του ΔΕΔΔΗΕ. Αντίστοιχη πιλοτική εφαρμογή σημειώθηκε στην ΕΥΑΘ στη Θεσσαλονίκη, με σκοπό την συλλογή ωριαίων κρυπτογραφημένων δεδομένων από έξυπνα υδρόμετρα της εταιρείας σε κτίρια με έξυπνους μετρητές και την παράδοση των data στα συστήματα της ΕΥΑΘ.

Τα στελέχη του ΔΕΔΔΗΕ υποστήριξαν ότι η ψηφιοποίηση φέρνει αποτελέσματα και στη αντιμετώπιση των ρευματοκλοπών. Ο διευθυντής Περιφέρειας Μακεδονίας-Θράκης και αναπληρωτής διευθυντής της Διεύθυνσης Μετρητικών Διατάξεων και Δεδομένων του ΔΕΔΔΗΕ Γεώργιος Αθανασιάδης, κατά την εκδήλωση της ΡΑΑΕΥ, ανέφερε ότι τα τελευταία χρόνια ο Διαχειριστής υλοποιεί μια ολοκληρωμένη στρατηγική δράση για τη μείωση των μη τεχνικών απωλειών και ειδικότερα των ρευματοκλοπών.

Η στρατηγική αυτή αποδίδει πλέον μετρήσιμα αποτελέσματα: το 2025 έχουν εντοπιστεί 15.554 περιπτώσεις ρευματοκλοπής, ενώ ο εντοπισμός έχει αυξηθεί κατά 67% σε σχέση με το 2024. Η εκτιμώμενη αξία περιπτώσεων που εντοπίστηκαν έχει αυξηθεί κατά 72%, ενώ οι εισπράξεις στο πρώτο οκτάμηνο του έτους ανήλθαν σε 27 εκατ., σημειώνοντας αύξηση 86%, έναντι της αντίστοιχης περιόδου του 2024.

Ο κ. Αθανασιάδης υπογράμμισε ότι παρά την απουσία ενός αυστηρού νομικού και θεσμικού πλαισίου, η επίδοση αυτή είναι αποτέλεσμα των στρατηγικών δράσεων, χρήσης ψηφιακών εργαλείων, ψηφιοποίησης του οργανισμού, δημιουργία ειδικών ομάδων πανελλαδικά, χρήσης έξυπνων μετρητών και της ευρύτερης εντατικοποίησης των προσπαθειών που γίνονται από τον ΔΕΔΔΗΕ σε όλα τα επίπεδα – από τον εντοπισμό των περιπτώσεων που χρήζουν διερεύνησης, στους τεχνικούς ελέγχους στο πεδίο, στους εργαστηριακούς ελέγχους, μέχρι και τη συντεταγμένη νομική διαχείριση – φέρνοντας πλέον απτά αποτελέσματα.